Det glæder os at kunne invitere til KANTs anden soloudstilling med Peter Ravn.

I februar 2018 havde Peter Ravn sin første udstilling i KANT med titlen “His Own Fall”.
 Motiverne her var ofte tæt beskårne, anonyme mænd, der enten kravlede, var ved at falde eller var faldet. Paletten var grønlig og grålig.

I ”FOLD” er Peter Ravn kompositionsmæssigt trådt et skridt tilbage, og de agerende, to mænd, har denne gang fast grund under fødderne. De er beskæftigede med en fælles opgave, og Ravn undersøger forskellige stadier af forløbet.

Udstillingens koncept er stramt: 14 værker, i højden 40 cm og bredden fra 50-100 cm, ophængt efter et friseprincip.

Mange vil utvivlsomt nikke genkendende til værkernes motiv. De to figurer er i færd med at folde et klæde, at lægge det sammen.
Ligesom i Peter Ravns tidligere værker føler man sig hensat til et scenarisk drømmerum, hvor det hverdagsgenkendelige og det absurde ligger snublende nært på hinanden. Denne gang synes Ravns figurer imidlertid mere forsonede med fremmedgørelsen. Mændene samarbejder omhyggeligt og hensynsfuldt, tilpasser sig hinandens kræfter – og finder tilsyneladende mening i udførelsen af den nærmest rituelle handling. Tekstil, som også er set i Ravns øvrige seneste arbejde, er et centralt element – denne gang i form af det klæde, situationen er centreret omkring. Stoffet er skildret med sanselig indlevelse og håndteres af mændene med en andægtig omhu.

Handlingen fremstår som en slags ceremoni – en art foldningens liturgi. Som i ethvert ritual er der en tilhørende koreografi: I en forudbestemt og velkendt orden og rækkefølge foretager man sig hensigtsmæssige trin, formet og repeteret af slægter og generationer igennem menneskenes, og i dette tilfælde klædernes, historie.

Gentagelsen af motivets grundhandling, alvoren i akten og farvetonen i baggrunden sætter det sete uden for såvel tid som sted. Baggrundene – omgivelserne – er malet med tydelige penselstrøg, men er samtidig mere eller mindre monokrome; nogle er holdt i et skær af pudderfarvet morgenrøde.

At handlingen er genkendelig som en opgave fra en traditionel husholdning aktiverer beskuerens egne erfaringer og åbner for andre fortællinger. At det er to formelt klædte mænd, der i dyb alvor udfører en klassisk husmodergerning, kan pege på den moderne mands nye rolle. Om Ravns mænd er undertrykte – domesticerede – eller om de tværtimod er frigjorte, svarer værkerne ikke på.

Siden januar 2018 har Ravn haft soloudstillingen “NÅR MÆND SOVER” på Munkeruphus, soloudstillingen “AFLÅST SIDELEJE” i Politikens Forhal samt deltaget i gruppeudstillingen “JAHRESAUSGABEN”, Lothringer Halle 13 i München, kurateret af Jörg Koopmann.

%d bloggers like this: